wtorek, 9 lutego 2016

Wygoda i oszczędność czasu – poznaj funkcję NFC !



Co to jest NFC ?

NFC, czyli (Near Field Communication; z ang. komunikacja bliskiego pola). Jest to krótko zasięgowy standard komunikacji. Polega na wymianie danych na odległość, ale nie większą niż 20 cm. Zazwyczaj są to naklejki, karty lub breloczki.

W praktyce działa to tak:


Przykładasz swój smartphone do taga NFC i wtedy otwiera ci się dana strona internetowa lub zmieniają się ustawienia w telefonie, albo otwiera się kogoś profil z facebooka. Zastosowań NFC jest mnóstwo. Ostatnio widziałem nawet wizytówkę z naklejką NFC. Jest to świetny pomysł, ponieważ dane z wizytówki będą cały czas aktualizowane. 



Gdzie stosuje się NFC ?

Prawie wszędzie. W telefonach, telewizorach, drukarkach, hotelach, restauracjach, bankach, szkołach, sklepach, a nawet na przystankach autobusowych. (Chip do domofonu to też jest NFC.)

Chip domofonu NFC
Moja przygoda z NFC.
Gdy dowiedziałem się o tej technologii, w głowie narodziło mi się kilka pomysłów, jak w domu bym zastosował taki chip. Bałem się, że zaprogramowanie takiej naklejki jest trudne. Nic bardziej mylnego.
Najpierw upewniłem się, czy mój telefon posiada funkcję NFC.
Potem zamówiłem z Internetu jedną naklejkę – kosztowała 6zł z przesyłką. Pobrałem ze sklepu Google dwie darmowe aplikacje:
NFC Tools - to aplikacja, która pozwala na odczyt, zapis i programowanie tagów NFC.
(Wersja Pro aplikacji NFC Tools kosztuje 12,80 zł, ale warto, ma więcej funkcji niedostępnych w darmowej wersji).
NFC Tasks jest dodatkową aplikacją uruchamiającą zadania skonfigurowane przez NFC Tools.

Teraz musiałem zdecydować, jak ta naklejka ma działać.
Mój plan był taki:
Gdy idę spać, dotykam telefonem do naklejki i automatycznie:
- Wyłączają się dane komórkowe
- Wyłącza się Wi-Fi
- Profil dźwięków zmienia się na wibracje
- Jasność ekranu ustawia się na 0%
- Budzik ustawia się na 6.50 rano.

Ustawienia z naklejki NFC

A więc włączyłem NFC Tools, zbliżyłem swoją naklejkę i telefon znalazł mój tag. Przeszedłem w zakładkę „Zadania” i zacząłem ustawiać, tak jak chce. Wszystko w tej aplikacji jest po polsku i każdy da radę obsłużyć, zapisać czy modyfikować swój chip.
Gdy już ustawiłem wszystkie swoje zadania, kliknąłem „Zapisz” i zbliżyłem swój tag. Potem przykleiłem swoją naklejkę nad łóżkiem i zawsze jak idę spać w sekundę mam ustawione w telefonie zadania.

Przykładowe plany programowania NFC:

W samochodzie:
Tag przykleiłem na uchwyt do telefonu. Gdy jadę w trasę, automatycznie włącza mi się lokalizacja, dane komórkowe, aplikacja z nawigacją, dźwięk multimediów na 100%.

W korytarzu:
Naklejki przykleiłem do drzwi z obu stron. Po stronie wewnętrznej, gdy wychodzę z domu wyłącza się w telefonie Wi-Fi, a włączają się dane mobilne, jasność na 100 % i profil dźwięków na normalny.
Po zewnętrznej stronie drzwi zastosowałem odwrotną funkcję mojego taga.

W telewizorze:
Mój posiada smart TV, więc zaprogramowałem naklejkę tak, aby każdy telefon, który połączy się z tym chipem mógł być pilotem i sterować odbiornikiem.

W plecaku:
W szkole jak wiadomo, nie można używać telefonów komórkowych, więc mój tag wyłącza dźwięki, Wi-Fi, oraz dane komórkowe.

W telefonie:
Każdy telefon, który posiada NFC może wymieniać się danymi z drugim, wystarczy, że oba mają włączoną tę funkcję. Teraz, żeby wysłać zdjęcie czy numer kogoś wystarczy tylko zbliżyć do siebie oba telefony.

Podsumowanie finansowe:


Naklejka NFC – 8 zł.

Opcjonalne:

NFC Tools Pro Edition – 12.80 zł



Macie jakieś pomysły na plany programowania NFC ?

Uważacie, że to przydatne czy zbędny dodatek ?


Sprawdź też:
Jak zrobić ze zwykłych głośników - bezprzewodowe?
Transmiter FM inny niż wszystkie. Sprawdź, jak działa!
Używasz laptopa wieczorami? Pokochasz ten przedmiot!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz